Άρθρο στην Ελευθεροτυπία για το EuropeStARTS

«Μαθαίνοντας για την Ε.Ε. στα σχολεία μας»

Συνένεντευξη με τη ΦΩΤΕΙΝΗ ΑΣΔΕΡΑΚΗ

«Η Ευρώπη στα σχολεία μέσω της Τέχνης και των Προσομοιώσεων (EuropeStARTS)» ονομάζεται το επιμορφωτικό πρόγραμμα που υλοποιείται από το Πανεπιστήμιο Πειραιά και το Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Jean Monnet «Μαθαίνοντας για την Ε.Ε. στα σχολεία».

«Ενημέρωση, προβληματισμός και συζήτηση με καινοτόμες πρακτικές» Φ.Α.

«Ενημέρωση, προβληματισμός και συζήτηση με καινοτόμες πρακτικές». Η πρόταση υλοποίησης του προγράμματος διαγωνίστηκε, αξιολογήθηκε και εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μια παρόμοια δράση είχε υλοποιηθεί και πάλι πέρυσι με μεγάλη επιτυχία με τίτλο «Φέρνοντας την Ευρώπη στα Σχολεία (Bringing Europe to School Teachers-BEST)» κατά την οποία επιμορφώθηκαν 125 εκπαιδευτικοί. Αποτέλεσμα της περσινής δράσης ήταν η παραγωγή ενός e-book και ενός e-game από την επιστημονική ομάδα, τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές για τη διδασκαλία της Ε.Ε. Κάποιοι από τους εκπαιδευτικούς που επιμορφώθηκαν πέρυσι λειτουργούν φέτος ως επιμορφωτές των συναδέλφων τους. Μιλάμε με την επιστημονική υπεύθυνη του EuropeStARTS Φωτεινή Ασδεράκη, λέκτορα στο Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς.

– Πότε ξεκίνησε;

«Η εναρκτήριος εκδήλωση του προγράμματος πραγματοποιήθηκε στις 17 Ιανουαρίου. Στόχος μας είναι, μέσα από την ανάπτυξη συνεργασιών και διαδράσεων μεταξύ των διαφόρων βαθμίδων της εκπαίδευσης και άλλων φορέων, η βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου και η προώθηση της δημιουργικότητας των παιδιών, που αποτελούν το μέλλον της χώρας μας. Η παραγωγή ενδεικτικού καινοτόμου παιδαγωγικού υλικού (“Eurocomics”) για τη διδασκαλία της Ε.Ε. μέσα από συλλογική προσπάθεια και η συμμετοχή των επιμορφούμενων σε ένα ενεργό δίκτυο ανταλλαγής απόψεων και καλών πρακτικών στην εκπαίδευση αποτελούν το στοίχημα και το τελικό αποτέλεσμα της δράσης μας».

– Προσφέρεται δωρεάν;

«Η επιμόρφωση προσφέρεται δωρεάν σε εν ενεργεία εκπαιδευτικούς, μεταπτυχιακούς φοιτητές και υποψήφιους διδάκτορες που υπέβαλαν αίτηση. Διαρκεί τριάντα ώρες, κατανεμημένες σε δύο Σαββατοκύριακα. Ουσιαστικά, προσφέρεται η ευκαιρία για ενημέρωση με χρήση παιχνιδιών, ασκήσεων προσομοίωσης και ψηφιακών εκπαιδευτικών κινουμένων σχεδίων».

– Ποιοι διδάσκουν;

«Οι διαλέξεις και τα εργαστήρια προσφέρονται από ακαδημαϊκούς του Πανεπιστημίου Πειραιώς και άλλων πανεπιστημίων. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν επίσης φορείς, όπως το Γραφείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα, το Ιδρυμα Κρατικών Υποτροφιών, το EuropeDirect-ΕΛΙΑΜΕΠ, η Εθνική Υπηρεσία Υποστήριξης Ε-twinning. Για την υλοποίηση του προγράμματος συνεργάζονται επίσης το ερευνητικό εργαστήριο CosyLlab με συντονιστή τον καθηγητή Συμεών Ρετάλη, το Κέντρο Ερευνών, διοικητικό προσωπικό του Πανεπιστημίου Πειραιώς, φοιτητές και υποψήφιοι διδάκτορες. Εργαστήρια προσομοίωσης οργανώνονται από το Ινστιτούτο Ερευνας και Κατάρτισης Ευρωπαϊκών θεμάτων, το οποίο ιδρύθηκε από φοιτητές του Τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών».

– Η ευρωπαϊκή μας παιδεία;

«Αν και η Ελλάδα συμμετέχει στην Ε.Ε. από το 1981, η διαδικασία και η λειτουργία της ευρωπαϊκής ενοποίησης είναι, δυστυχώς, ελάχιστα γνωστές στους Ελληνες πολίτες. Πιστεύουμε ότι ο ενεργός πολίτης είναι ο ενημερωμένος πολίτης, ο οποίος εκφράζει την άποψή του και συμμετέχει δυναμικά στην πολιτική και οικονομική ζωή της χώρας αλλά και στη διαμόρφωση της ευρωπαϊκής αρχιτεκτονικής. Αντιλαμβανόμαστε την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και κατ’ επέκταση των μαθητών, των αυριανών πολιτών πάνω στις σύγχρονες ευρωπαϊκές εξελίξεις, ως μέρος της κοινωνικής μας αποστολής».

– Η συμμετοχή;

«Είναι αξιέπαινη και ελπιδοφόρα, είναι μεγάλη και ενεργή η συμμετοχή των Ελλήνων εκπαιδευτικών στο πρόγραμμα. Αρκετοί από τους συμμετέχοντες, σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία, ήρθαν με δικές τους δαπάνες από πολλά άλλα μέρη της Ελλάδας, από τον Εβρο και την Αστυπάλαια μέχρι την Κρήτη, γεγονός που αποδεικνύει την άοκνη προσωπική τους αναζήτηση για συνεχή κατάρτιση και βελτίωση του έργου που προσφέρουν στους μαθητές τους».